poniedziałek, 1 lutego 2016

Dieta 90-dniowa


          Pierwszy raz usłyszałam o tej diecie kilka lat temu. Przyjaciółka powiedziała mi wówczas, że zna pewną Bułgarkę, która niesamowicie schudła, jedząc przy tym wszystko to, na co miała ochotę,
w ilościach takich, jakich chciała, a w dodatku nieodłącznym elementem jej diety był nakaz jedzenia jakiejś kalorycznej bomby od czasu do czasu. Pomyślałam, że to jakaś straszna ściema i nie bardzo chciało mi się wierzyć, że to jest możliwe. 
          Niedawno przyglądnęłam się tej diecie z większym zaciekawieniem. Okazuje się, że  dieta
90-dniowa jest w Bułgarii hitem od wielu lat, podczas gdy polski internet zawiera zaledwie jakieś szczątkowe informacje o tym, jak ją stosować. Dziś podzielę się z Wami wszystkim, co wiem w tym temacie, bo - uwaga - to naprawdę działa! Jestem dopiero kilkanaście dni na diecie, nie jestem głodna, jem sporo (trudno jest nie kochać jeść, gdy się mieszka w Bułgarii!), pozwalam sobie na chwilę słabości i chudnę!
Czytajcie uważnie, o co chodzi w diecie.

********************************************************************************************************************************

                                               Ogólny zarys diety

* Dieta 90-dniowa nie polega wyłącznie na utracie zbędnych kilogramów. Okres trwanie diety pomaga wprowadzić zdrowe zasady do sposobu odżywiania i dzięki temu efekty diety są trwałe. 

* Dieta trwa dokładnie 90 dni - ani trochę mniej, ani trochę więcej. Należy ściśle trzymać się określonych zasad, aby schudnąć 15-25 kg w ciągu tych trzech miesięcy.

* Ilość spożywanego jedzenia nie ma absolutnego znaczenia.

* Ważne jest przestrzeganie prawidłowej kombinacji spożywanych pokarmów. Tutaj nie liczy się ilość kalorii, a kolejność przyjmowania przez organizm poszczególnych wartości odżywczych. 

* Autorzy diety informują, by się nie poddawać, jeśli nie widać efektów po pierwszych 10 dniach stosowania diety. Możliwe jest, że waga drgnie kilka dni później.

* Po zakończeniu diety 90-dniowej należy się organizmowi przerwa - również 90-dniowa. Po tym czasie można dietę powtórzyć - według potrzeb.

* Podczas trwania diety (jak i podczas 90-dniowej przerwy) na śniadanie jada się wyłącznie owoce, gdyż z nich organizm czerpie energię. 


                                    Cykl jedzenia

* Ludzki metabolizm działa według trzech cykli:
         04:00 - 12:00 godz. - czas na przeczyszczenie organizmu
         12:00 - 20:00 godz. - czas jedzenia
         20:00 - 04:00 godz. - czas trawienia

* Czas na przeczyszczenie organizmu (04:00-12:00)
          W tym czasie należy pić sporo wody oraz jeść minimalną ilość jedzenia - koniecznie owoce. Bardzo ważne jest, by nie mieszać różnych rodzajów owoców. Znaczy to, że możesz zjeść na śniadanie albo jedno jabłko (/dwa, trzy, pięć  jabłek), albo jednego banana (/dwa, trzy banany). Nie możesz jednak zjeść na śniadanie i jabłko i banana. Wyłącznie jeden rodzaj owoców.

* Czas jedzenia (12:00 - 20:00)
           W tym czasie należy  się najeść! I nie ważne ile, ale ważne jest, jak łączyć produkty.

* Czas trawienia (20:00 - 04:00)
           W tym czasie ważne jest, by nie jeść już absolutnie nic. Można pić nieograniczoną ilość wody lub herbaty.



                               Porządek jedzenia

           Należy przestrzegać zasady odpowiedniej kolejności spożywania określonych posiłków, aby osiągnąć maksymalny efekt. Dieta składa się z powtarzającego się 4-dniowego okresu jedzenia, ale każdy 29-dzień diety jest dniem wodnym. Oznacza to, że tego dnia pije się dużą ilość wody i nie je się absolutnie nic. Takich dni w ciągu całej trzymiesięcznej diety będzie łącznie 3. 

                          DZIEŃ PIERWSZY - DZIEŃ BIAŁKOWY



         Dozwolone produkty:
        Mięso, ryby, sery, mleko i produkty mleczne, jaja + warzywa z wyjątkiem strączkowych i ziemniaków.

(Dozwolone warzywa to np. pomidory, ogórki, kapusta świeża i kiszona, cebula, por, rzepa, papryka, cukinia, marchewka, sałata)

          Podstawowym składnikiem posiłków dnia białkowego ją wyżej wymienione produkty. Można przyrządzić dania na różne sposoby, można zagryźć posiłki chlebem, można kombinować z przeróżnymi warzywami. Warzywa i chleb są produktami obojętnymi w tej diecie, można więc śmiało je konsumować w tym dniu.
          Można jeść każdy rodzaj mięsa, włącznie z wieprzowiną. Ważne jest jednak, by podczas jednego posiłku nie mieszać dwóch różnych źródeł białka. To znaczy, że na obiad można zjeść pierś z kurczaka z warzywami, ale np. sałatki Cezar już nie można, gdyż ta zawiera i mięso i żółty ser i sos na jogurcie - czyli 3 produkty białkowe w jednym posiłku.
Odstęp pomiędzy posiłkami powinien wynosić 4 godziny.
Na kolację należy zjeść to samo, co było na obiad, tylko o połowę mniej.

           Przykładowe posiłki i czas jedzenia w dniu białkowym:
 10:00 -  2 jabłka
 12:00 - kotlety mielone w pomidorowym sosie
 16:00 - kilka kromek chleba ze serem i pomidorem
 20:00 - połowę mniej kotletów, niż na obiad

                       DZIEŃ DRUGI - SKROBIOWY


           Dozwolone produkty:
                  Ziemniaki, ryż, bulgur, warzywa strączkowe + pozostałe warzywa (te obojętne)

Wskazane warzywa strączkowe to np. groszek zielony, fasolka szparagowa, groch, soczewica, fasola, kukurydza.

                  W tym dniu jada się co 2 godziny. Chleb i warzywa są również dozwolone. Ważne jest, by nie mieszać dwóch rodzajów warzyw strączkowych w jednym posiłku.

Przykładowy jadłospis i czas jedzenia w dniu skrobiowo-strączkowym:
           10:00 - 2 banany
           12:00 - faszerowana papryka z ryżem
           14:00 - zupa pomidorowa z ryżem
           16:00 - pieczone frytki!
           18:00 - puszka zielonego groszku
           20:00 - połowa mniej faszerowanych papryk, niż na obiad
        

                                    DZIEŃ WĘGLOWODANY


     Dozwolone produkty:
        makarony i produkty mączne, słodycze, fast-food wegetariański, owoce + dozwolone warzywa (te obojętne)

     Węglowodany są źródłem energii dla organizmu, dlatego nie może ich zabraknąć w żadnej diecie.
Należy jeść w odstępach 2-godzinnych.

Przykładowy jadłospis i czas jedzenia:
       10:00 -  3 mandarynki
       12:00 - cebulaczki
       14:00 - spaghetti z pieczarkami 
       16:00 - porcja szarlotki
       18:00 - batonik zbożowy
       20:00 - trochę mniej cebulaczków, niż na obiad

                     DZIEŃ CZWARTY - DZIEŃ OWOCOWY

    Tego dnia należy jeść wyłącznie owoce i pić dużo wody. Owoce jemy co 1 godzinę i nie mieszamy w jednym posiłku dwóch różnych rodzajów owoców. 

       Przykładowy jadłospis i czas jedzenia:
      10:00 - 2 jabłka
      11:00 - 2 mandarynki
      12:00 - 100 gram suszonych śliwek
      13:00 - rodzynki
      14:00 - 2 banany
      15:00 - 1 jabłko
      16:00 - 2 pomarańcze
      17:00 - 1 grapefruit
      18:00 - 1 jabłko
      19:00 - 1 mandarynka
      20:00 - 1 jabłko

 Po dniu owocowym nadchodzi pora na dzień białkowy. Tę kolejność dni powtarza się przez 28 dni, by 29 dnia zrobić sobie dzień wodny. 30 dnia wracamy do dnia białkowego. Następny dzień wodny będzie znowu po 28 dniach.

                     Dodatkowe zasady i informacje:

* Każdy sok liczy się jako posiłek!

* Kolejność dni jest bardzo ważna i nie należy jej zmieniać.

* Należy zastąpić olej roślinny oliwą z oliwek.

* Co prawda ilość spożywanego jedzenia nie ma znaczenia, ale można osiągnąć szybsze efekty, jeśli będzie się jadło rozsądne ilości. Po prostu rozsądne i nie-przesadzone. Znaczy to, że w dniu węglowodanowym nie jest wskazane zjedzenie całej tabliczki czekolady, a po prostu kilka jej kawałków. Można też zastąpić białe pieczywo i biały ryż produktami ciemnymi.

* Należy przestrzegać godzin jedzenia i nie podjadać pomiędzy posiłkami.

* Kawę i herbatę pije się bez cukru (no chyba że jest to węglowodanowy dzień).

* Nie należy pić wody podczas spożywania posiłków, a przed lub po nim.

* Trzeba ograniczyć sól.

* Ruch jest oczywiście bardzo wskazany.


************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

        Ja stosuję tę dietę od kilkunastu dni. Efekty są już odczuwalne. Jeśli ktoś jest zainteresowany dietą i chciałby uzyskać moją subiektywną ocenę diety, dajcie znać w komentarzu. Mogę napisać      o plusach i minusach diety, mogę podać więcej przykładowego menu, mogę wspomnieć coś konkretniej o tym, jak to u mnie przebiega, jakie są efekty i samopoczucie.

        Wszystkim, którzy jak ja realizują noworoczne postanowienie pt. "W tym roku schudnę" życzę sukcesu!


Ważne!
Zdjęcia pochodzą ze strony www.supichka.com, gdzie znaleźć można przepisy na dania do diety
90-dniowej. (Oczywiście po bułgarsku)

25 komentarzy:

  1. O kurcz, i dajesz radę? Mnie to podjadanie między posiłkami zapewne by zgubiło już drugiego dnia ;) Powodzenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daję radę, choć miewam ogromne zachcianki ;)

      Usuń
  2. Daj przykład menu. I chętnie wady i zalety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze. Jeszcze w tym tygodniu napiszę!

      Usuń
    2. Ja też proszę o przepisy, bo o tej diecie słyszałam właśnie w bułgarii, ale byłam zbyt krótko by na miejscu zasięgnąć języka.
      pozdrawiam

      Usuń
  3. Ale śniadanie dopiero o 12 i to same owoce? Niezależnie od rytmu dobowego godzin wstawania i kładzenia się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tak.
      Ja wstaję codziennie o 7:OO i konkretne jedzenie mam dopiero o 12:00. Do tego czasu tylko 2 jabłuszka.
      No, to jeden minus już znasz :)


      Usuń
    2. Dla mnie duzy minus bo mozg potrzebuje energi, zeby zaczac dzialac... Ni nic czekam jeszcze na podsumowanie.

      Usuń
  4. Dosyc skomplikowana ta dieta... ale trzymam kciuki!
    Ja kilka dni temu zrobilam swoj pierwszy detoks - czyli 2 dni tylko na jablkach:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję.
      Wbrew pozorom to nie takie proste wytrzymać 2 dni tylko na jabłkach. Gratuluję!

      A moja dietka - tylko się tak wydaje, że jest skompliowana. Bardzo cieszy mnie ogrooooooooooomny wybór dozwolonych potraw. Takich normalnych, zwyczajnych.
      Kontynuuję, zobaczymy z jakim efektem końcowym.

      Usuń
  5. Brzmi ok! chyba wypróbuję :P Przede wszystkim podoba mi się, że nie trzeba wprowadzać jakiś ogromnych zmian do menu... Malwinka, rzuć jeszcze jakimiś przepisami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, jeszcze w tym tygodniu napiszę subiektywne wrażenia z przebiegu diety i podam przykładowy jadłospis.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Nie wiem jak z taka dieta pracować, żyć w rodzinie, wyjsć do restauracji, zjeść u przyjaciół? Przecież to jakieś kompletne zaburzenie normalnego, zdrowego i zbilansowanego odżywiania. Oj uważałbym na takie eksperymenty... I takie jedzenie co 2 godziny czegoś zupełnie rozwali żołądek botanik strawi poprzednie jedzenie juz dostaje nowe!

    OdpowiedzUsuń
  7. Uff ..Dobrze,ze ja nie musze stosowac zadnej diety - wystarczy odrobina stresu.

    Poza tym wyglada troszke na skomplikowana,ale najwazniejsze,ze widzisz efekty I dajesz sobie swietnie rade :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo podoba mi się Twój opis tej diety :) mam koleżanki w Bułgarii które stosowany tą dietę i faktycznie chudly w oczach :) i sama chciałam ją zastosować ale jakoś nie wiedziałam miałam mieszane uczucia . Ale po Twoim artykule i opisie tej diety mam wielką ochotę ją zastosować :) a masz rację mało można było znaleźć informacji o tej diecie ale Ty opisalas ja naprawdę szczegółowo :) super:) napisz przykładowy jadłospis :) i wrażenia po tej diecie to może w końcu zbiorę się i ja zacznę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. czy mozna prosic o pomysly dan na dzien skrobiowy. jakos ciezko mi cos wymyslec. a i jesli chodzi o pierwszy posilek owocowy zawsze o 10 rano musi byc czy moze byc wczesniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wlasnie o to chodzi, że nie można wcześniej. Ma to swój sens - wtedy organizm ma odpoczywać od przyjmowania posiłków.
      Dania na dzień skrobiowy? wszelkiego rodzaju bezmięsne risotta, zupa z soczewicy (bardzo prosta, lekka i smaczna, wkrótce opublikuje przepis na blogu), ziemniaki pieczone...

      Usuń
    2. dziekuje za odpowiedz
      mam jeszcze jedno pytanie
      czy owoce mozna jesc tez po 12. czy tylko miedzy 10 a 12 ( nie chcodzi mi o dzien owocowy tylko 3 pozostale)
      z gory dziekuje za odpowiedz

      Usuń
    3. Niestety nie, w tych dniach owoce jada się wyłącznie na śniadanie,później nie wolno.
      Powodzenia i wytrwałości!

      Usuń
  10. Witam., bardzo proszę o informację w których dniach mogę jeść kasze jaglaną, gryczną , jęczmienną,gdzieś w necie wyczytałam że jęczmnienną i gryczaną w dniu skrobiowym, ale jakoś nie umię się z tym zgodzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,
      tak, dokładnie w dniu skrobiowym jada się dania przygotowane z tych produktów.
      Pozdrawiam i powodzenia!

      Usuń
  11. I jak udalo Ci sie wytrzymac 90dni? Jakie byly efekty? :) Tez chce sprobowac schudnac z ta dieta, bo moj szwagier schudl na niej ponad 20kg :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Schudłam na niej trochę ale dotarłam tylko do połowy. Nie dlatego, że dieta jest nie do wytrzymania, a dlatego, że mam słabą silną wolę :D
      Powodzenia :)

      Usuń
  12. No cos Ty,wracaj. Zaczelam i ja:). Bedzie razniej. Co do wstawania... wstajesz o 7 i owoce jadlas o 10. Ja wstaje po 4. Daje rade.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zainteresowałaś mnie. Podaj propozycje dań, jakie jadłaś- jakbyś mogła.
    I co to są "cebulaczki"?
    Monika

    OdpowiedzUsuń

Każdy pozostawiony przez Was komentarz jest dla mnie bardzo cenny.
Bardzo serdecznie za niego dziękuję.